facebook-domain-verification=8xtccc7m1it325qupx3cp5n5o5w7mp
 
Vyhledat
  • Roman Jakovec

NÁSTRAHY A NEBEZPEČENSTVO PRVÝCH JARNÝCH JÁZD NA MOTORKE - 1. časť/2



Prinášame vám ďalší diel našej obľúbenej MOTO-PORADNE, tentokrát

- NENECHAJ SA UNIESŤ CHTÍČOM A ADRENALÍNOM -


Milí priatelia,

v dnešom blogu sa zameriame na praktické zhrnutie, ČO NÁS – MOTORKÁROV, ČAKÁ PRI PRVÝCH JARNÝCH VÝJAZDOCH. A nepôjde len o zoznam nebezpečenstiev vyvolaných „niekým“ alebo „niečím“, dám tu priestor „sebakritike“ a pohľadu na nás samotných.

Prajem vám, aby ste sa nad týmito dlhoročnými skúsenosťami - mojimi a mojich kolegov inštruktorov BNM, po mnoných našich ľahších aj tažších pádoch a po 12 rokoch profesionálneho učenia, zamysleli a mali ich pri vašich prvých jazdách na pamäti.


Zima sa s nami neochotne lúči, slnko vystrkuje lúče ako na Jadrane, naše lačné pohľady v garáži na zazimovanú motorku sa menia v také to divné šteklenie v okolí žalúdka ako pred prvým sexom a telo nám začína produkovať čím ďalej viac adrenalínu, ktorý síce býva dobrým sluhom, ale pokiaľ zabudneš na rozum, bude veľmi zlým pánom.

Nástraha 1 – „Slnko páli, modrá obloha, na teplomeri 12 st....ALE - PREMRZNUTÁ ZEM!“.

To, že vylieza prvé jarné slnko, súčasne znamená aj to, že asfalt pod našimi kolesami bude mať ešte cca mesiac výrazne nižšie teploty, ako je teplota vzduchu. Môže mať okolo 0 st. C!

A obzvlášť na tmavých miestach – lesné úseky, zástavba. Tu očakávajme mokro či inovať a vo vyšších polohách regulérne aj namrznuté(!)

Ber do úvahy, že auto prezúvame na zimné pneu hlavne preto, že pod 7 st. C majú letné pneumatiky zlú priľnavosť. A na motorku žiadne zimné (priľnavejšie) pneu zatiaľ nie sú.

Odborníci na meranie adhézy (= priľnavosti pneumatík s vozovkou) namerali zaujímavé údaje:

- prehriata betónová cesta v lete má koeficient priľnavosti pneumatík cca 7-8 z max. 10

- bežný priehriaty asfalt na ceste má koeficient priľnavosti cca 5-6

- premrznutý-neprehriaty asfalt môže mať koeficient priľnavosti aj 3 (ujazdný sneh má koeficient 2!)

Riešenie:

Buď zostaň ešte pár týždňov doma a pokús sa upokojiť svoj neodolateľný chtíč (najrozumnejšia varianta obzvlášť pre málo vyjazdených jazdcov). Alebo maximálne upokoj svoju jazdu, neakceleruj zbrklo, nepreháňaj náklony, nehľadaj hranice ani svoje ani motorky, a to ani, keď máš v motorke mrte elektronických pomocníkov – môžu pomôcť, ale všetko určite nevyriešia. Cesty sa kvalitne prehrejú až tak po 1-2 týždňoch sústatného slnka a denných teplotách od 15 st. C vyššie.



Nástraha 2 – „Autári si na nás-motorkárov cez zimu odvykli!“

A kým si znovu zvyknú, trvá to min. mesiac našej ostrej premávky a….bohužiaľ, nepekná daň za to bude aj veľa našich zranených a mrtvých kolegov- motorkárov.“ :-(

S týmto faktom jednoducho počítaj, že autári / autobusári / kamionisti si po niekoľkých mesiacoch nášho zazimovania logicky odvykli dávať väčší pozor okolo seba a pozerať sa viac do zrkadiel. Takže sa pri ich chybe (každý robíme chyby!) staneme príliš zranitelným terčom.

A vôbec nezáleží na tom, kto za prípadnú kolíziu bude môcť. K čomu ti bude, že ti pozostalí vytesajú na hrob „Náš bráško (kamarátka) za tú nehodu nemohol/a“..??


Riešenie:

1. Pokiaľ chceš aj napriek tomuto varovaniu začať jazdiť, JE PRÁVE NA TEBE, aby si mal/a oči na stopkách, mozog ti pracoval sústredene na 100%, vymýšľal/a si scenáre aj za druhých a radšej im svoju defenzívnou jazdou predchádzal/a, ako si čokoľvek dokazovať.

2. Maj na pamäti, že zo šlamastiky auto-motorkár / autobus-motorkár / kamion-motorkár NIKDY AKO VÍŤAZ NEVYJDEŠ!

3. Počkaj cca do polovice apríla, až celý národ bulvárne zahrnú naše televízie škaredými nehodami motorkárov a až nás tak všetci naokolo vezmú na vedomie, začnú jazdiť zase sústredene a ohľaduplne a potom ešte len vyraz. Máš tak o cca 20% menšiu „šancu“, že sa staneš korisťou bulvárnych novinárov práve ty.


Nástraha 3 – „Nasolené cesty + štrk“.

Cesty sú po zime presolené a na mnohých miestach posypané štrkom. A pokiaľ tú soľ a štrk poriadne nespláchne niekoľko výdatných dažďov, soľ zostane v póroch asfaltu a štrk na ceste priadne dlho....pretože prečo by štátni cestári mamli upratovať, čo nadrobili, že..?

Soľ vďaka svojej agresivite nechá na hliníkových častiach tvojho maznáčika nepekné mapy, v uložených súčastiach a na reťazi naseká riadnu paseku, takže aj keď motorku umyješ, máš pamiatku už naveky. A rozleštiť sa to nedá ani špekom z tvojej nedávnej zabíjačky! ;-)

Čo sa týka štrku rozsypaného na cestách a hlavne v zátačkách, asi sa nemusím moc rozpisovať, čo nám motorkárom môže táto "pomôcka proti snehu" napáchať..?!


Riešenie:

1. Proti soli. Pokiaľ si sa staral/a o motorku v priebehu roka a ošetroval/a ju priebežne a hlavne starostlivo, napr. prípravky ACF50 a UNPASS, ako my v BNM naše výukové motorky, tak k takým nepekným účinkom by dôjsť nemalo. Pokiaľ ti to je ale jedno, počítaj s tým, že motorka bude mať za chvílu design, ako rozzúrený xichtík Baby Jagy z Mrázika. ;-)

Optimálne je počkať, až tú soľ zmyjú prvé jarné dažde a až potom vyraziť v ústrety krásnym a hlavne bezpečným zážitkom.

2. Proti štrku. Ničím iným, ako skutočným umením ovládať motorku v takejto krízovej situácii a hlavne s chladnou hlavou, sa z tejto šlamastiky nedostaneš. Náš mozog je síce veľmi šikovný, ale za desatinu sekundy, ktorú máš na to vyriešiť danú krízovú situáciu, ani ten náš chytrý mozog správnu variantu nevymyslí a ty ju proste neurobíš. V tej danej situácii spravíš buď len to, čo máš perfektne a správne natrénované, alebo ozve tvoj pud sebazáchovy, ktorý ti napovie "BRZDI!". Ale….

....ale napr. prečo sú v tejto situácii brzdy všeobecne nie úplne dobré riešenie, ktorú, kedy a ako použiť a čo urobiť pre svoje prežitie na štrku inak a lepšie a vôbec o téme "krízové situácie a ich zvládnutie", si povieme, ukážeme a môžeš s nami naozaj dosť potrénovať, na niektorom z našich skupinových alebo individuálnych kurzoch:




Toto je koniec prvého dielu tejto velice dôležitej kapitoly nášho motorkárského života.

Tešte sa na 2. diel - príde už čoskoro.


Prajeme ti vždy slnko nad hlavou + asfalt pod kolesami + tréning pod dohladom renomovaných profíkov a pokiaľ možno - VŽDY BEZPEČNE!


MÁŠ ĎALŠIE OTÁZKY A NÁPADY, AKÉ RADY ĎALEJ ZVEREJNIŤ? NAPÍŠ NÁM ALEBO ZAVOLAJ.


SME TU PRE VÁS S MOTOŠKOLOU BNM – PO CELEJ ČR A SR,

UŽ 12. ROK, ĎAKUJEME ZA DÔVERU! ;-)


Roman Jakovec

hlavný inštruktor a metodik roman@bezpecne-na-motorce.cz tel: +420 774 422 041, 2 www.bezpecne-na-motorce.cz









Pre BNM Slovensko preložila Katarína Dražkovcová

232 zobrazení0 komentářů

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše