facebook-domain-verification=8xtccc7m1it325qupx3cp5n5o5w7mp
 
Vyhledat
  • Roman Jakovec

MOTOCYKLOVÁ REŤAZ A STAROSTLIVOSŤ O ŇU

Aktualizace: kvě 29



Prinášame vám 1. diel našej MOTO-PORADNE

- MOTOCYKLOVÁ REŤAZ A STAROSTLIVOSŤ O ŇU -


A pretože sa jedná o jednu z najdiskutovanejších tém medzi motorkármi, v ktorej je kopa nejasností, mýtov a na sieťach koluje množstvo nezmyslov a poloprávd, pozvali sme si na pomoc odborníkov na slovo vzaté - svetoznámeho výrobcu ČZ ŘETĚZY - rýdzo českú firmu, s tradíciou od r. 1929, reťaze vyváža do polovice krajín sveta a obliekajú ich na svoje nové stroje také značky ako KTM, Beta, niektoré BMW, atď.


Otázky a odpovede budeme číslovať, je toho požehnane, čo o reťazi vedieť. A z dôvodu množstva informácií sa tu budeme zaoberať len reťazami na cestné motorky a cestovné endurá.

Poďme na to! ;-)



1. AKO ČASTO MAZAŤ A ČISTIŤ MOTOCYKLOVÚ REŤAZ?

MAZANIE - optimum je 1x za cca 500 km.

Keď budeš jazdiť len v suchých podmienkach, tak do 1000 km. Dlhšie reťaz bez mazu nenechávaj. Ale pamätaj, že za každým dlhším mokrým výjazdom je to nutné (+ s očistením reťaze) spraviť hneď.

ČISTENIE - keď je reťaz evidentne špinavá, veľké nánosy mazu alebo po dlhšom mokrom výjazde, pri ktorom sa do reťaze dostalo väčšie množstvo nečistôt. Takže niekedy po 1000 km, niekedy kľudne až po 2000 km.



2. ČÍM REŤAZ MAZAŤ A ČISTIŤ?

MAZANIE - sprejovými mazadlami, priamo určenými na motocyklové reťaze. Je vhodné vedieť, aký tvar má tesnenie („O“, „X“, iný?) medzi vonkajšou a vnútornou doštičkou tvojej reťaze (je uvedené pri kúpe reťaze) a podľa toho zvol druh mazania (napr. „O-ring/krúžok, X, atd…“).

Mazadlá sa ďalej rozdeľujú aj na špeciálne pre cestné motorky a pre cestovné endurá. Pokiaľ sa ale pomýliš v druhu, určite sa reťazi nič zlého nestane. Ale je dobré mať „to svoje”.

Každopádne kupuj mazadlá od renomovaných značiek - napr. Motul, Castrol, Motorex, ACF-50…

Nie nejaký bezmenný len preto, že je lacný. To potom bude čoskoro drahá nová reťaz.

Aj keď, v núdzi niekde v africkej púšti bude určite lepšie namazať reťaz aspoň ťavím sadlom, než bahnom v kaluži. ;-)


ČISTENIE

- zo stredného znečistenia čistiacim sprejom na motocyklové reťaze.

- z veľkého znečistenia tlakovou vodou + čistiacim sprejom.

So sprejom aj s tlakovou vodou ale opatrne, nič sa nemá preháňať (povieme si nižšie).

My v BNM používame unikátny prípravok http://www.acf-50.cz/e-shop/ungrease--750-ml/ koncipovaný ako „šetrný k reťaziam a ich tesneniam”. Je s ním o trochu viac práce - nie je tak agresívny ako sprejové čističe, ale pocit, že bude o reťaz postarané najlepšie, ako to ide, je na nezaplatenie.


Ale URČITE NIE:

! jarovou vodou (poškodenie tesniacich krúžkov)

! riedidlom, technickým benzínom, liehom, apod. (poškodenie tesniacich krúžkov)

! odhrdzovačom (porušenie pevnosti reťaze)

! akoukoľvek kyslou tekutinou s kyslosťou menšou ako PH neutrálne (porušenie pevnosti reťaze)

! tlakovou parou ani drôteným kartáčom (poškodenie tesniacich krúžkov)


Agresívne kvapaliny buď rozleptajú alebo naopak vysušia tesniace krúžky medzi doštičkami reťaze, ktoré utesňujú mazivo pre kĺbový spôsob otáčania po reťazových kolesách. Zvnútra reťaze tak mazivo z výroby odíde do večných lovísk a reťaz tým bude nenávratne poškodená (môže aj prasknúť).

Aj medzi odborníkmi sa vedú stále diskusie o „petroleji” ako jedinej chem. tekutine, ktorá je mastná a neprchá. Niektorí ho používajú aj v závodných podmienkach pri opakovaných čisteniach, iní tvrdia, že môže tiež poškodzovať tesniace krúžky. Voľba je teda na každom individuálne.

! Pozn.: veľkým nebezpečenstvom pre reťaz, tak ako aj pre jazdca, je posypová soľ v zime, kedy dôjde k „zkrehnutiu” miesta, na ktoré sa soľ dostane a k postupnej nenávratnej deštrukcii materiálu reťaze. Opäť - veľmi sa tým skracuje životnosť reťaze a môže dôjsť k jej prasknutiu !



3. AKO NAMAZAŤ A VYČISTIŤ REŤAZ ?


MAZANIE TESNENEJ REŤAZE (0-krúžok, X-krúžok a ďalšie tesnenia)

Mažú sa tieto miesta:

a) medzi „vonkajšou doštičkou a vnútornou doštičkou” - slabo

b) medzi „vonkajšou doštičkou a stredovým valčekom”

A na obidvoch stranách šírky reťaze, tzn. celkom na 4 miestach!


ad a) Medzi „vonkajšou a vnútornou doštičkou”...

… preto, že mazivo ochráni tesniaci krúžok pred vysychaním a praskaním vplyvom čističov, vody, zimy/tepla, UV žiarenia, atď.

Tesniaci krúžok má za úlohu udržať po celú životnosť reťaze mazivo z výroby medzi najnamáhavejšími časťami reťaze - „čapom a púzdrom” (viď obrázok), inak sa tiež hovorí „v kĺbe reťaze”.

Toto miesto, v ktorom sa reťaz niekoľkotisíckrát za 1 jazdu ohne cez zadnú rozetu a predné reťazové koliečko, musí proste byť v kondícii. Pretože práve „čap + púzdro” sú jediné dve súčasti na reťazi, kvôli ktorým sa pri nesprávnom alebo zanedbanom ošetrovaní reťaz VYŤAHUJE a väčšinou nerovnomerne, čo vedie k nutnosti jej výmeny. (stovky € aj s oboma reťazovými kolesami).

Samozrejme, že v určitom stave nerovnomerného preťaženia môže reťaz aj prasknúť. V takejto situácii ťa v „lepšom” prípade zoberie cez chrbát, v horšom zablokuje motor a čo by v tej rýchlosti nasledovalo… radšej nepremýšľať… môj kamarát si práve kvôli seknutiu prasknutej reťaze v motorovej časti priviezol z dovolenky okrem rozšľahané motorky aj zlomené rebrá a kľúčna kosť.


d b) Medzi „vonkajšou doštičkou a valčekom”...

…preto, aby sa stredový valček dobre pretáčal na púzdre reťaze. To je tá styčná časť, ktorá príde do kontaktu s reťazovými kolesami najviac a je nutné, aby sa valček čo najľahšie odvaloval a nebol pevnou prekážkou v točení reťaze po ozubených kolesách.


POSTUP NAMAZANIA REŤAZE:

1. Reťaz namažeme tak, že všetky 4 miesta (vyššie spomínané) zľahka prestrekneme sprejom, každé miesto v 1 otočke celého obvodu reťaze dookola. Tzn. reťaz otočíme pri jednom namazaní 4x dookola.

2. Mazanie je nevhodné aplikovať na horúcu reťaz po dlhej jazde, pretože rozpúšťadlo v mazadle sa rýchlo odparí a nestačí dobre zaliezť tam kam má.



3. Čo sa týka ODKIAĽ-KAM mazať, zhoda medzi odborníkmi úplne nepanuje. MY v BNM máme dlhoročné dobré skúsenosti s variantou „zvnútra reťaze - von” na spodnej úvrati reťaze. Tzn. na reťaz mierime zhora na jej vnútornú časť (viď obrázok) smerom k zemi, a to celé v priestore za stupačkou pod kyvnou vidlicou (viď obrázok). Mazivo na reťazi potom nemá taký potenciál za jazdy odstrekovať odstredivou silou z vonkajšej strany reťaze všade naokolo (ráfik kolesa, kapoty motorky, čerstvo potetovaný chrbát spolujazdkyne).

4. Namazaná reťaz nechaj aspoň 15 min v kľude, aby mazadlo zatieklo kam má a vyprchalo z neho nežiadúce rozpúšťadlo.

5. Pred zimným spánkom motorky je vhodné reťaz vyčistiť + namazať, zabráni sa tak vzdušnej korózii reťaze.

6. Pri mazaní reťaze POZOR na brzdové kotúče, mazadlo by znehodnotilo trecie segmenty a brzdný účinok by bol výrazne horší. Rovnaký POZOR je treba dávať na pneumatiky, ktoré by sa zašpinené od maziva šmýkali.


ČISTENIE TESNENEJ REŤAZE

a) rozstrekom vody (od hrubých nečistôt)

b) špeciálnym čistidlom (stredne špinavé reťaze)

ad a) Rozstrekom vody.

Pokiaľ je reťaz výrazne zašpinená od nánosov maziva, od bahna, od ďalších segmentov z používania, je vhodné reťaz umyť tlakovou vodou. POZOR - sila a agresivita vstreku súčasných wapiek je obrovská, a preto je nutné udržiavať medzi wapkou a reťazou vzdialenosť aspoň 30 cm. Rozstrek vody rob striedavo kývavými pohybmi. NIKDY nestriekaj zblízka a dlhšie na jedno miesto!

Po umytí vodou je ideálne dostať ju z reťaze tlakovým vzduchom.

Pri trvalejšom zatečení vody pod valčeky alebo priľnutiu na povrchu reťaze bude reťaz korodovať, čo je začiatkom jej konca. Pokiaľ tlakový vzduch nemáš po ruke, využi odstredivú silu pri točení reťaze.

ad b) Speciálnym čistidlom - sprejom.

Čistidlá používaj výhradne určené pre čistenie motocyklových reťazí - a značkové.

Paradoxne ale čistidlá obsahujú látky, ktoré materiálom dnešných reťazí k dlhšej životnosti príliš neprospievajú. Niektoré sú veľmi agresívne a poškodzujú tesniace krúžky. Obzvlášť pri reťazi, ktorá má už niečo najazdené, sa čistidlo ľahšie dostane až pod tesniace krúžky a odstraňuje to správne mazadlo, ktoré je v reťazi od výrobcu! Preto s čistidlom šetri a snaž sa mu pomôcť ručne handrou.

V tomto prípade menej = viac.


POSTUP VYČISTENIA REŤAZE:

1. Na reťaz (opäť zvnútra-von a na spodnú úvrať reťaze) nastriekaj čistidlo, nechaj chvíľu pôsobiť, utri handrou. Striekaj viac na doštičky, než na tesniace krúžky.

2. Pootoč reťazou a nastriekaj ďalšiu časť reťaze a opäť tú časť utri.

3. Tak to opakuj až do úplného očistenia reťaze dookola.

4. Pokiaľ by vyčistenie nebolo podľa tvojich predstáv, opakuj, ale dávky čistidla sa snaž znižovať a skôr pracuj handrou.

5. Ak máš k dispozícii tlakový vzduch, použi ho aj pri čistení.

6. Keď už si pri čistení reťaze, je dobré očistiť aj zuby zadnej rozety, príp. celú a predné koliesko.


A pokiaľ si zdatnejším technikom a nebojíš sa niečo rozobrať a zase zložiť, odskrutkuj aj kryt predného kolieska a uvidíš, čo za čistenie okolo neho ťa čaká… viď obrázok.

Tam sa usadzuje všetko, čo z reťaze odletí pri doprednom pohybe reťaze.

Bežne je okolo predného kolieska toľko nánosu z bahna+maziva, že na to stačí len hrubá sila a skrutkovač.




Veľkým pomocníkom pri čistení reťaze môže byť aj sada na čistenie Kettenmax, čo je v prenesenom význame „PRÁČKA REŤAZÍ”.


Umelohmotná krabička, v ktorej sú kefky. Krabička sa nasadí a zaaretuje na spodnú úvrať reťaze, cez nálevové hadičky sa dovnútra dostáva čistiaca a potom mazacia tekutina a reťaz je tak veľmi dobre vyčistená a namazaná.


Výhodou je úspora kvapalín a pri šikovnosti aj času. Nevýhoda je - pri menšej šikovnosti, kým si nájdeš ten správny grif, aby všetko dobre zapadlo a fungovalo. Z mojich osobných skúseností je to potom aj rozdielna kvalita tohto výrobku, 1 systém mi vypovedal služby, bez toho, aby som s ním vôbec začal pracovať (kefky zabudli, kde majú ležať a že tam majú držať) a pri jednom sa mi po pár čisteniach zlomili tie dzindzíky - nálevka, výlevka.

Súčasná práčka od M-STYLE zatiaľ funguje dobre.


---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


! POZOR ! - SKVELÁ INFORMÁCIA PRE VŠETKÝCH Z VÁS, KTO NEMÁTE TECHNICKÉHO DUCHA, ALEBO PRIESTORY K ÚDRŽBE ANI NÁRADIE A ANI NIEKOHO ŠIKOVNÉHO, KTO SA V ÚDRŽBE MOTORKY VYZNÁ.

Na jeseň sa ti o motorku radi postaráme POSEZÓNNYM SERVISOM alebo na jar PREDSEZÓNNYM SERVISOM.

Vykonáme celkovú kontrolu a očistu tvojej motorky.

Motorky všetci z nás montujeme od malička a sami si ich základne servisujeme veľa rokov.

Odkaz TU: https://www.bezpecne-na-motorke.sk/servis

Pre motorku si prídeme a hotovú ti ju privezeme.

Tieto služby ponúkame v regiónoch:

* Praha a stredné Čechy

* Vysočina a južné Čechy

* severná Morava

* západné Slovensko

Z ostatných regiónov to taktiež nie je problém, len to bude dlhšia doprava, tj. vyššia cena.

Ukážka, ako vyzerá napr. brzdový systém po 1 sezóne a ako po našej komplexnej kontrole a očiste (a napr. túto základnú vec vo väčšine servisov vôbec nerobia!)


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


A ĎALŠIE OTÁZKY A ODPOVEDE


4. JE PRÍNOSOM AUTOMATICKÉ PRIMAZÁVANIE REŤAZE TYPU SCOTTOILER APOD.?

Tu bude odpoveď pomerne jednoduchá.

Pokiaľ uvažuješ s motorkou jazdiť desaťtisíce km niekde v Afrike alebo Ázii na jeden záťah, kde nie je tak rozšírená obchodná sieť alebo pokiaľ si výkonnostný endurista, tak je toto zariadenie určite prínosom.

Pokiaľ najazdíš na motorke 10 tis. km/rok a po Slovensku alebo Európe, potom je to zbytočné.

Zase nerobme z motorky svojskú automatizovanú vec a užívajme si ešte surovosť motorkárenia, pokiaľ to ide. Technická evolúcia smerom k autonomite príde a nebude to dlho trvať.

Tak nech máme na čo spomínať.


5. KOLKO KM PRI BEŽNOM POUŽÍVANÍ MOTOCYKLA BY MALA REŤAZ SPRÁVNE VYDRŽAŤ?

Jednoduchá odpoveď neexistuje. Záleží na motorke, na kvalite reťaze, na tvojom zaobchádzaní, na tvojej údržbe. Veľmi zhruba sa dá povedať, že výdrž reťaze okolo 30 tis. km na cestnej motorke a okolo 20 tis. km na endure, keď jazdíš v teréne, je skvelá. Ale fakt sa to líši aj +/- 50%.

Sú takí, ktorí sa prsia nájazdom 60 tis. km, ale to považujeme už za hazard a zbytočné sebaplácanie po ramene. Pretože nezáleží len na vonkajšom vzhľade reťaze, ale čo sa deje vnútri, ako sú opotrebované tesnenia maziva a tiež, ako sú opotrebované ozubené kolieska.

Našťastie majú reťaz a ozubené kolieska podobnú životnosť, takže sa odporúča meniť vždy reťaz + obidve ozubené kolieska naraz.

Reťaz je treba vymeniť, pokiaľ je napr. evidentne zhrdzavená na viacerých miestach, vyheglaná do strán, má tendenciu preskakovať po rozete, sú nezvratne stuhnuté články reťaze (akokeby zalomené voči sebe) a bežným čistením a namazaním už nejdú rozchodiť, alebo je reťaz nerovnomerne vyťahaná.

Čo znamená pri 1 otočke reťazou dookola (s motorkou na stojane) je raz spodné rameno reťaze napnuté a o chvíľu povolené/prevesené. A to je presne známka toho, že je reťaz nerovnomerne vyťahaná a je NUTNÉ ju vymeniť.


6. SÚ TIETO ODPOVEDE SÚHLASNÉ AJ S ĎALŠÍMI ZNÁMYMI VÝROBCAMI MOTO REŤAZÍ VO SVETE?

Sú. Výrobcovia reťazí vo svete sa navzájom dobre poznajú, čiže spolu komunikujú (čo je medzi konkurenciou v rovnakom odvetví úctyhodné), sledujú sa samozrejme a v týchto základných odpovediach panuje zhoda.

A zhoda panuje aj na poli kvality reťazí.

Myslieť si dnes, že keď kúpim reťaz od „svetoznámej” značky, že mi vydrží výrazne dlhšie alebo že motorka bude spievať miesto heavy metalu popíkové slaďáky, je rovnako zlé, ako si myslieť, že jablko z jedného stromu bude zdravšie, ako zo susedného.

Bavíme sa ale o svetoznámych výrobcoch zvučných mien, ktorí majú vlastný vývoj a výrobu. A nie o lacných kšuntoch z Čajny.


Pokiaľ si zaobstaráš reťaz českého výrobcu ČZ ŘETĚZY zo Strakoníc, dostaneš TOP SVETOVÚ KVALITU za normálne peniaze.





NA ZÁVER…

Staraj sa o svoju motorku priebežne alebo si nájdi skutočne spoľahlivý servis, alebo si na to najmi na jar alebo jeseň našich inštruktorských chalanov, motorka ti to vráti veľakrát.

A to aj tak, že budeš vo VӒČŠOM BEZPEČÍ (neohrozíš sa zbytočnosťou).


Prajeme všetkým krásny a hlavne BEZPEČNÝ začiatok sezóny a užívajme si, čo sa do nás vojde! ;-)


MÁŠ ĎALŠIE OTÁZKY A NÁPADY, AKÉ RADY ĎALEJ ZVEREJNIŤ? NAPÍŠ NÁM ALEBO ZAVOLAJ.


SME TU PRE VÁS S MOTOŠKOLOU BNM - PO CELEJ ČR A SR, UŽ 11. ROKOV, ĎAKUJEME ZA DȎVERU! ;-)


Autor:

Roman Jakovec

hlavný inštruktor a metodik

roman@bezpecne-na-motorce.cz

tel: +420 774 422 041, 2

www.bezpecne-na-motorce.cz






Pre BNM Slovensko preložila Katarína Dražkovcová



520 zobrazení0 komentář

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše