facebook-domain-verification=8xtccc7m1it325qupx3cp5n5o5w7mp
 
Vyhledat
  • Roman Jakovec

AIRBAGOVÁ VESTA ÁNO/NIE

Aktualizace: čvn 5



Prinášame vám 2. diel našej MOTO-PORADNE – AIRBAGOVÁ VESTA ÁNO / NIE / AKÁ?


MÁ INVESTÍCIA DO AIRBAGOVEJ VESTY ZMYSEL?

Pokiaľ chceš jednoduchú odpoveď, tak MÁ. Každá funkčná ochrana MÁ PRE TEBA zmysel.

Nemyslím tým ale 3 rúška na jednej papuli, to je výplod chorých mozgov. Tiež si nedáš v zime 3 čiapky na hlavu. Tak isto je zbytočné (a už aj kontraproduktívne!) mať na sebe chránič chrbtice na traky + chránič aj v bunde + na tom celom airbagovú vestu…

No a pokiaľ máš záujem o podrobnejšie odpovede, čítaj ďalej….ale dnes je to faaakt dlhé - objektívne. :-)


NA ÚVOD „ODĽAHČENÁ“ HISTÓRIA MOTOAIRGAGOV

Airbagové vesty majú históriu bohatú a ich evolučný vývoj je nielen zaujímavý, ale pre nás motorkárov stále viac bezpečný a zachraňujúci.

Existujú 2 základné typy airbagov pre jazdcov:

- na okruh

- pre bežné cestné jazdenie.

My sa dnes budeme zaoberať iba airbagovou technológiou pre CESTNÝCH JAZDCOV.


PRED 120 ROKMI… ;-)

Prvú airbagovú vestu, kedysi nazývanú „OOJC“ (Ochrana v Opilosti Járy Cimrmana), vynašiel samotný Jára Cimrman už na začiatku minulého storočia. Vtedy si uvedomil po jednom páde z bicykla na brucho do poľa, že batoh, ktorý si pri odchode z pivnice v silno podguráženom stave obliekol naopak, tj. na brucho, mu de facto zachránil oblasť rebier, a tak si dal svoj vynález patentovať. Je to vlastne jeho druhý a posledný vynález (po dámskych dvojdielnych plavkách), ktorý mu konkurenční vedci patentovo nevyfúkli štýlom „teraz tu bol…“. Cimrman bol síce osočený slávnym anglickým vynálezcom Brucom Airbagom, že mu po ceste na patentový úrad vyfúkol Cimrman drožku, tým bol na úrade rýchlejšie a stal sa tak slávnejším, sláva však Cimrmanovi vydržala len pár rokov do vojny, po ktorej bol vynález pripísaný Airbagovi. ;-)

PRED 45 ROKMI

…teraz už vážne :-)... bola vyrobená predchodkyňa airbagovej vesty, resp. nafúknutej bundy, za účel mala ochrániť jazdcov pri páde z koňa. Išlo už o model s dnes známou tzv. „trhačkou“, pripojenou k sedlu koňa, tj. šnúrou, ktorá po páde jazdca vytrhla poistku z plynovej bombičky vesty a vestu nafúkla.

PRED 30 ROKMI

prišiel syn starého Hondu s nápadom zabudovať airbag do ich cestovného korábu GoldWing. Čo je síce fajn riešenie pre čelné strety motoriek, ale následky, keď jazdec vypadne z motorky pod uhlom, to moc nerieši.

PRED 20 ROKMI

začal neľútostný závod o airbagovú priazeň okruhových závodníkov medzi 2 svetovými (talianskymi) výrobcami viest – Dainese a Alpinestars.

Absolvoval som školenie na obidva systémy.

Prvej menovanej firme išlo dlhú vývojovú dobu hlavne o závodníkov, pre ktorých svoje systémy prednostne ladila a až pomerne neskoro hľadala možné súvislosti s bežnými motorkármi.

Firme Alpinestars išlo prvoplánovo o milióny bežných motorkárov a práve ich závodné dáta mali slúžiť vývoju viest pre nás kochačov. A to sa im darí, z môjho pohľadu vynikajúco!


PREČO BNM + TECH-AIR 5 + PSÍ HUBÍK?

U nás v BNM víťazí, práve kvôli primárnemu zameraniu vývoja na bežných motorkárov a uvedeným výhodám, práve Alpinestars a ich TECH-AIR 5.

A to nie preto, že sme ich „dostali k užívaniu“. Záujemcov z firiem predávajúcich airbagové vesty o našu motoškolskú propagáciu nie je málo a o spoluprácu s airbagovými značkami jednáme už roky.

Proste TECH-AIR 5 je podľa nášho bádania TOP!

A TOP sú aj služby certifikovaného distribútora Alpinestars viest pre ČR - svetoznámeho českého výrobce moto-oblečenia PSÍ HUBÍK, ktorý je súčasne aj certifikovaným servisným miestom.


Na videu je airbagová vesta nafukovaná vzduchovým kompresorom. Doba tohto skúšobného nafúknutia je cca 1,5 sekundy, v skutočnosti sa vesta nafúkne do 45 milisekúnd, tzn. cca 35x rýchlejšie!


AKO AIRBAG „TECH-AIR 5“ FUNGUJE, VÝHODY?

Pokúsim sa čo najstručnejšie… ;-)

* 3 gyroskopy (zjednodušene - čidlá vzájomne priebežne sledujú 3-dimenzionálnu osovú polohu jazdca voči osám daných podmienok)

* 3 akcelerometre (zjednodušene - čidlá vzájomne sledujú náhle a daným podmienkam neprirodzené zrýchlenie tela jazda)

* sofistikovaný počítačový systém vyhodnocujúci podmienky jazdca s okolitými situáciami niekoľko tisíckrát za sekundu

* airbag sa na jazdcovi úplne nafúkne - od vyhodnotenia rizika počítačom, za neuveriteľných 45 milisekúnd (bavíme sa o airbagu STREET pre bežných cestných jazdcov) = kým dopadneš na zem alebo na prekážku, vesta už bude bezpečne nafúknutá a tvoje telo spevnené

* nafúknutie airbagu TECH-AIR 5 má za úlohu, okrem prevencie pred nárazom, aj zpevniť a zafixovať vrchnú časť tela jazdca, tj. maximalizovať ochranu pred vnútornými zraneniami a poraneniami chrbtice

* v pamäti počítača airbagu sú uložené tisíce parametrov z už prebehnutých nehôd motorkárov, z dôvodu vyhodnotenia najčastejších situácií a rýhlejšej reakcie systému.

A PRÁVE TOTO je aj veľmi pokrokový dôvod, prečo po každom nafúknutí airbagu, musí vesta na kompletnú renováciu do autorizovaného servisu PSÍ Hubík. Oni pošlú záznam údajov z tvojej nehody do vývojového centra Alpinestars k ďalším analýzam a zkvalitňovaniu softvéru. A celú vestu veľmi odborne skontrolujú a hlavne vymenia airbagové vaky s patrónou za úplne nové!

* vo veste je integrovaný chrbticový chránič, takže nemusíš obstarávať nový

* TECH-AIR 5 sa aktivuje napr. aj v prípade, keď do stojacej motorky zozadu vrazí auto, telo jazdca získa neprimerané zrýchlenie a vychýlenie z aktuálnej osi a airbag sa tak hneď nafukuje. Čo lankový systém nevie (ten sa nafúkne, až keď jazdec opustí motorku a silou sa vytrhne šnúra z vesty).

Pozn.: za moju kariéru inštruktora BNM som sa osobne stretol s 3 motorkármi, ktorí zažili práve náraz auta zozadu do nich a ich stojacej motorky, 2 dámy si to odniesli so škaredými zraneniami... :-(

* TECH-AIR 5 nevyužíva „výhodu nafúknutého goliera“, ktorý propagujú niektorí konkurenti. Vývojom, analýzami a poprednými zdravotnými odborníkmi bolo už dokázané, že hlava v prípade nárazu musí mať možnosť pohnúť sa do strán, tj. vytvoriť pružný element medzi niestom nárazu a chrbticov a eliminovať tak fatálne úrazy chrbtice vďaka osovej fixácii hlavy.

Preto na najmodernejších vestách už nafukovacie podušky v okolí hlavy nenájdeš.

* aplikácia – ako mnoho vecí dnes, aj vesty TECH-AIR 5 sú podporované aplikáciou v mobile. Je vo vývoji, ale už teraz ponúka napr. trasu, kadiaľ si šiel/šla, takže sa tešme na ďalšie „apgrejdy“.

* vestu TECH-AIR 5 si vezmeš pod akúkoľvek motobundu, ktorá ti to veľkostne umožní. Alebo kľudne bez bundy (s bundou je však to spevnenie tela umocnené).


S motobundou tvorí airbagová vesta spevňujúci celok jazdcovho tela a spoločne s chráničmi kĺbov v bunde je veľmi bezpečným prvkom.


NEVÝHODY(?) ELEKTRONICKÝCH SYSTÉMOV

* Nič na svete nie je 100%. Rovnako ako sa môže ťažko zraniť alebo zomrieť motorkár po nehode z 50 km/h rýchlosti, rovnako tak sa nemusí motorkárovi stať skoro nič po nehode zo 120 km/h rýchlosti… Všetko je relatívne a kombinatorika situácií vs. nehôd v nich nekonečná. Toto ale nie je nevýhoda len elektronických systémov.

* Pre niekoho môže byť nevýhodou CENA za vestu….

ALE… pri moto výrobkoch, starajúcich sa primárne o našu bezpečnosť, platí viac než inde, že čím drahší, tým sofistikovanejší – presnejší – komfortnejší – BEZPEČNEJŠÍ!

ALE….dnes už aj tá najkvalitnejšia airbagová, elektronicky riadená vesta TECH-AIR 5, stojí toľko, ako 1/2 ladeného výfuku, 1/5 priemernej hodnoty dopravnej nehody motorky alebo 1/10 ceny novej motorky nižšej kategórie, alebo víkendový výlet s kamošmi po Alpách…

Nad čím chceme premýšlať? Koľko ťa bude stáť napr. mesačná neschopnosť pri zranení a ďalšie mesiace rekonvalescencie? Násobky toho, čo vesta..!

* Po aktivácii airbagu si sám bombičku nevymeníš. Ako píšem vyššie, vesta po aktivácii musí ísť do autorizovaného servisu. Nutné je podotknúť, že vesta sa ale aktivuje iba v prípade, že systém vyhodnotí NEBEZPEČNOSŤ situácie. Tzn. niektorí jazdci sa divia, že po ľahšom páde z motorky sa vesta nenafúkla, im sa však pritom nič nestalo. Takže úprimne – po aktivácii airbagu jednak nikto z nás asi nebude mať moc náladu na nejakú divokú jazdu a pokiaľ chceš a môžeš dojazdiť až domov, dôjdeš úplne rovnako, ako v dobách, keď si vestu nemal/a.

* Nesmieš zabúdať svoju vestu priebežne dobíjať. Je to ale len otázka cviku. Rovnako, ako si automaticky nabíjaš mobil, zvykneš si aj na vestu.

Vesta TECH-AIR 5 vydrží na jedno nabitie v aktivovanom režime (jazdec ju musí mať na sebe) spoľahlivo cez 20 hodin. Takže dostatočne na 2-3 dni jazdenia.

* V teple ti vesta bude logicky robiť ďalšiu vrstvu na tele. Takže je len na tebe či uprednostníš bezpečnosť a vydržíš teplo, alebo si vestu na kus jazdy vyzlečieš. Každopádne výrobcovia práve na komforte veľa pracujú a uvidíme, s čím prídu v ďalších variantoch...

* Cestovní enduristi sa právom pýtajú, či je tento airbag vhodný pre nich a ich účely. Špeciálny model do terénu zatiaľ neexistuje, ale usilovne sa na ňom pracuje.

A pokiaľ si zoberieš do terénu model STREET, o ktorom tu píšeme, hrozí riziko nafúknutia vakov v podmienkach, ktoré ty nepovažuješ za riziko, ale ten systém to tak vyhodnotí. Napr. kopanec na nerovnosti, skok, náraz kolesa do prekážky a po ňom neštandardný pohyb tela smerom dopredu, výrazný otras… V normálnom režime jazdenia po poľných cestičkách bude mať vesta svoje opodstatnenie, ale zatiaľ nie je pre tento štýl jazdenia priamo určená.




NA ZÁVER…

Aj keď je odbor airbagových viest pre motorkárov pomerne vyspelý a vývoj prevratný, vždy bude záležať na tom - ČO NA MOTORKE VIEŠ, AKO JAZDÍŠ A AKÉ MÁŠ ŠŤASTIE.

Ani súdni znalci z odboru dopravných nehôd a záchranári nie sú schopní všeobecne stanoviť či by motorkár mal menšie zranenia, pokiaľ by v dobe nehody airbag mal alebo či by motorkár mal horšie následky, keby v dobe nehody airbag nemal.

Rozhodnutia a miera rizika je na každom z nás. Nič nie je a nebude dogma.

PRED JAZDENÍM NA MOTORKE si odpovedz na jednoduchú otázku:

NA KOĽKO EUR SI CENÍŠ SVOJE ZDRAVIE A ŽIVOT?

A presne toľko EUR daj na to - NA MOTORKE SA NAUČIŤ + CHRÁNIŤ SA.

Hrdinov „mne sa nič nestane, už jazdím dlho alebo idem iba kúsok“ sú plné cintoríny.


Za našu Motoškolu BNM určite má airbagová vesta pre jazdcov a spolujazdcov veľký význam a obzvlášť jeho sofistikovaná elektronická verzia TECH-AIR 5.

Svoje miesto v bezpečnej výbave motorkára by mala mať nielen u začiatočníkov na motorkách, ale aj u pokročilých motorkárov.

Ten, kto ťa ohrozí, sa ťa dopredu neopýta či vieš alebo nie...

Sami v BNM sme a budeme toho dôkazom.


Prajeme všetkým krásnu a hlavne BEZPEČNÚ sezónu a užívajme si, čo sa do nás vojde! ;-)


MÁŠ ĎALŠIE OTÁZKY A NÁPADY, AKÉ RADY ĎALEJ ZVEREJNIŤ? NAPÍŠ NÁM ALEBO ZAVOLAJ.

SME TU PRE VÁS S MOTOŠKOLOU BNM – PO CELEJ ČR A SR, UŽ 11. ROKOV, ĎAKUJEME ZA DÔVERU! ;-)


Roman Jakovec

hlavný inštruktor a metodik

roman@bezpecne-na-motorce.cz

tel: +420 774 422 041, 2

www.bezpecne-na-motorce.cz









Pre BNM Slovensko preložila Katarína Dražkovcová


60 zobrazení0 komentář

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše